WordPress Tutorials
Website maken

SEO

Gepubliceerd: 13 oktober 2023

WordPress SEO

1. Basis Technische Optimalisatie

WordPress is als kale installatie een CMS die al heel SEO vriendelijk is. WordPress laat beter dan een andere CMS die ik heb gebruikt toe om elke pagina te indexeren. Om het systeem nog beter te laten werken zijn er een paar zaken die je nog moet doen.

Permalinks

Het eerste dat je moet doen is je permalinks structuur veranderen. De instellingen van je permalinks kan je veranderen onder instellingen -> permalinks. De standaard instelling van je permalinks is ?p=<postid>, maar ik prefereer om /postname/ of  /category/postname/ te gebruiken.Voor de eerste mogelijkheid gzet je bij Custom: /%postname%/.

Als je ook de category wil toevoegen zet het volgende in het Custom veld: /%category%/%postname%/.

Als je dit hebt gedaan installeer dan de Redirection Plugin. Zorg er nu voor dat je onder instellingen -> redirection -> opties beide URL Monitoring boxen instelt op “Modified posts”. Nu kan je de permalinks veranderen naar SEO vriendelijke permalinks zonder dat je iets anders hoeft te doen of om je zorgen te maken over de zoekmachine consequenties.

WWW vs non-WWW

Omdat je nu toch op deze pagina bent kan je nu beter gelijk een ander goed ding veranderen, namelijk de Root Domein. Maak de instelling zo dat je of met www of zonder www hebt. Er zijn namelijk zoekmachines die beide niet aankunnen. Zet ook de redirect index.php/index.html aan. Dit doet je zeker geen kwaad en kan zelfs de WordPress Zoekmachine optimalisatie verbeteren.

Urls-stopwoorden

Het laatste ding dat je wil doen voor je permalinks om je WordP

ress Zoekmachine optimalisatie te verbeteren is het installeren van de SEO Slugs plugin. Deze plugin zorgt er voor dat als je een zin achtige titel hebt voor een bericht, stopwoorden in je bericht permalink worden weggehaald als je het bericht bewaard. Dan krijg je tenminste niet van die lange URL’s.

Optimaliseer je titels voor SEO

De basisinstelling van je titels in WordPress is: “Blog titel >>Blog Archief>>Trefwoord rijk titel bericht”. Zodat je WordPress blog het bezoekers aantal krijgt die het verdient moet dit andersom zijn. Hiervoor zijn 2 redenen:

  • Zoekmachine vinden woorden die ze eerder vinden belangrijker, als je belangrijke trefwoorden dichter bij het begin van de pagina titel zitten zal je daar beter op scoren.
  • Mensen die gevonden berichten scannen zien de eerste woorden. Dat betekent dat als je trefwoorden het eerste staan ze sneller naar jouw bericht zullen gaan.

Voor meer informatie over het maken van goede titels voor je berichten, bekijk deze excellente artikel en video door Aron Wall;  Google & SEO Friendly Page Titles. Ik prefereer het om dit te doen met Headspace, want deze plugin maakt het wel erg gemakkelijk. Controleer je header.php en zorg ervoor dat wp_titel(); twee quotes heeft. Het moet er uitzien als dit: wp_titel('');. Dit zorgt er voor dat je totale controle hebt over de titel met Headspace. Er zal geen irritante spatie in zitten.

Ga nu naar de instellingen van Headspace en zorg er voor dat je pagina’s en berichten er zo komen uit te zien.

Voor de andere pagina’s heb ik de volgende instellingen:

  • Berichten/ pagina’s: %%title%% - Blog Titel
  • Categorieën: %%category%% Archief %%page%% - Blog Titel
  • Tags: %%tag%% Archief %%page%% - Blog Titel
  • Archief: Blog Archief %%page%% - Blog Titel

Met Headspace kan je voor elk bericht een nieuwe titel maken, onder elk bericht dat je schrijft zit een box waarmee dat kan. Door dat te doen komen bovenstaande titels te vervallen voor dat bericht. Hierdoor kan je de WordPress SEO nog beter toepassen en zorg je voor een grotere vindbaarheid van je WordPress weblog.

Optimaliseer je omschrijving

Geef elke categorie een goede omschrijving. Zorg dan met Headspace er voor dat deze omschrijving wordt toegevoegd aan de meta omschrijving. Dit doe je door %%category_description%%, bij de instelling voor categorie, in het Description veld van Headspace te zetten. Maak hierna voor elke pagina en bericht waarmee je goed wil scoren een omschrijving en zet deze bij de Headspace instelling van dat bericht of die pagina in de Description veld. Het doel hiervan is om mensen enthousiast te maken over jouw bericht en dat ze dus gaan klikken op jouw bericht.

Automatische omschrijving

Naar mijn idee is een automatische gemaakte omschrijving onzin. Een plugin pakt namelijk de eerste zin, wat een inleiding kan zijn en misschien wel niks met het echte verhaal te maken hebben. Of het pakt een zin met een trefwoord die niks te maken heeft met het eigenlijke verhaal. De beste omschrijving is een zelf gemaakte omschrijving. Als je toch een automatische gemaakte omschrijving wil, doe dan niks en laat de zoekmachine dat doen. Als je de meta omschrijving niet gebruikt zal de zoekmachine de zoekwoorden vinden in je document. Je krijgt dan 1 of 2 vet gedrukte woorden in het zoekresultaat.

Automatisch gevonden stukje tekst is een binnen door weg en binnen door weggetjes bestaan niet in WordPress zoekoptimalisatie (in ieder gevaal niet 1 die werkt).

1.4 Optimaliseer de Meer tekst

Een andere fijne instelling van Headspace is dat je de Meer tekst kan optimaliseren. Als je een Meer tag op je voorpagina gebruikt kan je de standaard “Lees meer” tekst vervangen door een betere omschrijving van elk bericht. Dit zijn de kleine dingen die je WordPress SEO het beste maken.

1.5 Afbeelding optimalisatie

Een vaak vergeten WordPress SEO onderdeel is hoe je omgaat met afbeeldingen op je blog. Juist door goede alt teksten te schrijven bij je afbeelding en goede namen te geven aan je afbeeldingen zorg je voor wat extra bezoek vanuit de afbeelding zoekmachines. Daarnaast help je de mensen die gebruik maken van een screenreader, zodat zij ook weten wat voor afbeelding anderen wel kunnen zien.

Het beste is om voor elke afbeelding een titel en alt tekst te maken, maar als je hiervoor niet de tijd hebt kan je een plugin gebruiken. Deze plugin heet SEO Friendly Images, het voegt automatisch de titel van het bericht en/of de afbeeldingsnaam toe aan de afbeelding titel en alt tekst:

2. Template optimalisatie

2.1 Breadcrumbs

2.2 Headings

2.3 Opschonen van je code

2.4 Richt je op snelheid

2.5 Over denk je zijmenu

3. Gevorderde technische instellingen

3.1 Noindex, Nofollow archief pagina

3.2 Zet onnodige archieven uit

3.3 Paginanummering

3.4 Nofollowing onnodige links

4. Altering je blogstructuur voor een hogere ranking

4.1 Pagina’s ipv berichten

4.2 Nieuwe wijn in een oude fles: gebruik berichten die hoog ranken om nog hoger te ranken

4.3 Linken naar gerelateerde berichten

5.  Conversie optimalisatie: krijg je lezers tot abonneren

Veel bloggers denken omdat hun weblog een blog is ze niks hoeven te optimaliseren. Fout! Mensen moeten je lezen voordat ze naar je linken. En wat denk je is gemakkelijker: iemand die al regelmatig je blog leest om die terug te krijgen en dan naar je blog te laten linken of iemand op je blog krijgen die dan ook gelijk naar je linkt. Nou precies.

Hierom is conversie optimalisatie ook belangrijk voor bloggers. Bloggers moeten ook leren en testen hoe ze er voor zorgen dat mensen zich abonneren via mail of RSS op hun blog. (Trouwens, als je nog niet geabonneerd bent op het blog van Joost de Valk doe dat dan nu en als je toch bezig bent neem de feed van de vertaler ook op in je feedreader).

Eén van de dingen die ik belangrijk vind, en meerdere bloggers met mij, is een grote RSS afbeelding. Daarnaast is de mogelijkheid om te te abonneren via mail belangrijk. Ik bied zelfs dagelijkse en wekelijkse email abonnementen aan. Ik gebruik Aweber (affiliate voor Joost de Valk) en merk dat anderen deze opties ook graag gebruiken.

Belangrijk om in gedachten te houden wanneer mensen zich willen abonneren op je weblog. Juist na het lezen van een artikel lijkt het beste moment, of niet? Daarom zie je bij steeds meer mensen aan het einde van een artikel iets als volgt: “Vond je dit interessant? Abonneer je op mijn RSS-feed en kreeg heel veel meer van dit!”

Een ander goed moment is als mensen voor de eerste reageren op je weblog. Hiervoor gebruik ik de gave comment relish plugin.

Dit brengt me bij het volgende belangrijke onderdeel van WordPress ZoekMachine Optimalisatie:

6. Reactie optimalisatie: krijg je lezers betrokken

Reacties zijn een belangrijk aspect van een weblog. Zoals Wikipedia zegt:

De mogelijkheid voor lezers om een reactieachter te laten is een belangrijk onderdeel van vele blogs.

Reacties zijn niet allen maar leuk omdat ze zeggen hoe speciaal je bent, of wat je fout hebt gedaan of wat nog meer ze je willen zeggen. Het belangrijkste is dat ze betrokkenheid tonen. Juist deze betrokkenheid is belangrijk om mensen naar je te laten linken. Je lezers laten zien dat ze het belangrijk vinden wat je schrijft, ze beginnen een conversatie en het enige wat jij nog moet doen is reageren. Hierdoor bouw je een relatie op!

6.1 Hoe krijg je lezers zover dat ze een reactie geven

De gemakkelijkste manier om mensen iets te laten doen is ze gewoon te vragen iets te doen. Schrijf op een pakkende manier en vraag je lezers wat zij er van vinden, wat is hun mening, etc.

Belangrijk hierbij is je ractie link. Is deze “Geen Reactie>>” of “Nog geen reacties, maar wat vind jij er van?”. Voel je het verschil? Je kan dit veranderen door je  index.php template te openen en zoek naar comments_popup_link()en verander de tekst in deze functie.

6.2 Ga een band aan met je lezers

Bedankt mensen voor hun reactie. Doe het niet altijd, want dat wordt vervelend. Maar juist de eerste keer.

Justin Shattuck bedacht het zelfde en maakte de relish comment plugin die ik net al vermelde. Deze plugin verstuurt een mail als iemand voor het eerst een reactie heeft geschreven. Deze mail heeft een bericht die je zelf kan invullen, zo kan je de feed url er in zetten of de url om lid te wordenvan een nieuwsbrief, zoals ik dat doe.

Een andere manier, die een beetje spam-achtig is, is om mijn  comment redirect plugin te installeren. Hiermee kan je mensen die voor het eerst een reactie plaatsen op je blog doorsturen naar een speciale bedank pagina.

6.3 Hou mensen in het gesprek

Nu dat mensen zich in mengen in je blog door het versturen van reacties moet je er voor zorgen dat ze blijven reageren. Daarom moet je de subscribe to comments plugin installeren. Hiermee kunnen mensen aangeven dat ze bericht willen ontvangen als er nieuwe reacties zijn op een bepaald bericht, dit gaat dan via de mail. Hierdoor kan de conversatie blijven bestaan en geven je lezers misschien ook wel ideeën voor nieuwe berichten op je blog.

Meld je aan voor de nieuwsbrief!
Blijf op de hoogte over WordPress!
Subscription Form (#3)