Hoger In Google: Zo krijg je meer organisch verkeer naar je website
Hoe kom ik hoger in Google zoekresultaten door SEO? Dat is een veelgestelde vraag die door veel website eigenaren gesteld wordt. Meer organisch verkeer naar je website, helemaal gratis. Dat wil toch iedereen?
Gratis organisch verkeer uit de zoekmachine? Hoe werkt dat? De meeste bedrijven en website eigenaren besteden te weinig tijd aan SEO, waardoor ze veel geld kwijt zijn aan adverteren. Op lange termijn ben je beter af door te investeren in SEO.
Hoger ranken in google door SEO is een geweldige investering op de lange termijn. Het duurt namelijk een tijdje voordat Google je website laat ranken in de organische zoek resultaten. Elke dag worden er namelijk duizenden nieuwe pagina's online geplaatst.
Het is voor Google geen gemakkelijke taak om te bepalen welke pagina er moet worden weergegeven. Daarom maakt Google gebruik van algoritmes en rankings-factoren. Waardoor Google beter kan bepalen welke pagina relevant is voor de bezoeker.
Google's Missie: “To organize the world's information and make it universally accessible and useful.”
In dit artikel ga ik je enkele tips geven over SEO. Waardoor je wordpress site hoger in Google gaat ranken.
Hoger in google zoekresultaten: Zoe wordt je beter gevonden
Zoekwoorden Onderzoek: Hoe zoekt je doelgroep?
Hoger in google zoekresultaten begint met een goed zoekwoorden onderzoek. Een van de belangrijkste factoren om gevonden te worden in de zoekresultaten. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Doe het juiste zoekwoorden onderzoek voordat je begint met het schrijven van een artikel.
Je kunt best een artikel gaan schrijven van drieduizend woorden. Maar als je niet gevonden wordt in Google. Waarom zou je er dan aan beginnen? Het is enorm belangrijk om onderzoek te doen naar de juiste zoekwoorden. Want hier zoeken mensen namelijk op.
Gebruik de "Keywordplanner" van Google Adwords. Met de zoekwoordplanner krijg je inzichten over het zoek volume van bepaalde zoekwoorden. Ook krijg je in de tool een aantal zoekwoord suggesties. Deze zoekwoord suggesties kun je gebruiken om je artikel te optimaliseren. Niet alleen zoeken gebruikers op enkele woorden. Maar ook op "long-tail zoekwoorden" (meerdere woorden) of zelfs zinnen.
Zoekwoord gebruik: Gebruik zoekwoorden waar ze er toe doen
Het beste is om de zoekwoorden waar je voor wilt ranken, te gebruiken op je gehele website. Als je bijvoorbeeld een artikel schrijft over "WordPress site hoger in google". Dan is het handig om deze "zoekwoorden" op meerdere plekken terug te laten komen. Zoals in je titel van je pagina, domeinnaam, blog categorieën, meta beschrijving, Slug URL, en natuurlijk in je artikel.
Dit helpt Google om de structuur van je website beter te begrijpen. Gebruik je WordPress als basis voor je website? Dan zijn er enkele SEO plugins beschikbaar zoals Yoast SEO die je daarbij helpen.
Nog geen WordPress website? Bekijk dan onze zelf een website maken stappenplan voor beginners.
Interne link structuur: Verwijs naar relevante artikelen binnen je website
Google houd van link structuur op je website. Maak er daarom goed gebruik van. Met interne links, kun je aangeven welke pagina's belangrijk zijn op je website. Hierdoor zal Google je website beter begrijpen, en de pagina met de meeste relevante interne links, hoger in google zoekresultaten weergeven.
Linkstructuur: Gebruik een permalink structuur waar jouw zoekwoord in voorkomt
Met de juiste permalink structuur. Help je Google jouw pagina nog beter te begrijpen. Vooral, als hier ook nog eens je zoekwoord in voor komt. Hoe vaker het zoekwoord voorkomt in de structuur op je website, des te beter Google jouw begrijpt.
Er zijn websites die een erg slechte permalink structuur hanteren op de website. Je hebt het vast al eens gezien, een url op de website met daarin allerlei vage getallen er in. Deze getallen in de url zijn vaak helemaal niet relevant voor de pagina. Waardoor Google de structeer minder goed zal begrijpen.
Gelukkig kun jij ze een stapje voor zijn, door de juiste permalink structuur te gebruiken. Draait je website op WordPress? Lees dan meer in dit artikel over permalinks.
Optimaliseer afbeeldingen: Voeg ALT Attributen toe aan je Afbeeldingen
Door ALT Attributen te gebruiken in je afbeeldingen, zul je hoger ranken in Google.
ALT Attributen? Waar heb je het over?
ALT Attributen zijn bedoeld voor mensen die niet kunnen lezen, of blind zijn te ondersteunen. Google is tegenwoordig slim genoeg om teksten te kunnen voorlezen. ALT Attributen worden gebruikt om een afbeelding te vertalen naar tekst. Want een blind iemand kan natuurlijk geen afbeelding zien om een tekst beter te begrijpen.
Daarom zijn ALT Attributen geïntroduceerd. Als je deze ALT Attributen toevoegt aan je afbeelding. Snapt Google dat deze kan worden vertaald naar tekst zodat mensen die blind zijn beter begrijpen waar deze tekst over gaat.
Waarom zou je dit doen?
Op de meeste pagina's die geschreven worden. Wordt geen rekening met Alt Attributen gehouden. Hier kun jij dus je voordeel uithalen. Want één van de algoritmes die Google gebruikt om rankings te bepalen, zijn de Alt Attributen in afbeeldingen. Onthoud Google zijn missie! Het internet toegankelijk maken voor iedereen!
Link naar andere Websites met relevante content
Link naar andere websites die relevante content bevatten. Vaak wordt dit verkeerd geïntegreerd. De meeste van jullie denken dat wanneer je linkt naar een andere website, hierdoor verkeer verliest naar je website. Dit is deels waar, maar niet helemaal! Natuurlijk worden backlinks gezien als een soort van "up-vote" door Google. Ook is hierdoor de kans aanwezig, dat je wellicht minder verkeer krijgt.
Maar onthoud wel dat je hiervoor "DA"(Domain authority) voor terug krijgt. In andere woorden, Google waardeert het enorm als jij naar goede bronnen wijst, waar relevante informatie op staat. Hierdoor krijg je van Google meer vertrouwen, en zal je hele website een boost krijgen in de Google Rankings, waardoor je er uiteindelijk meer verkeer voor terug krijgt.
Content is king: Schrijf artikelen van hoge kwaliteit op je website
Content is king, een term die bij SEO bureaus wel bekend is.
Artikelen van hoge kwaliteit ranken hoger in Google. Met hoge kwaliteit, bedoel ik artikelen die veel waarde toevoegen. Het is bewezen uit onderzoek. Dat pagina's rond de 2200 woorden hoger ranken in Google. Dit is ook niet vreemd, want artikelen met een hoger aantal woorden zullen een onderwerp in zekere zin beter omschrijven, dan een artikel van driehonderd woorden.
Als je kijkt naar de pagina's die in de top 10 staan van Google. Zul je zien dat deze artikelen rond de 2200 woorden zitten.
Ook kijkt Google naar het aantal keer dat een pagina wordt bijgewerkt. Het is niet voor niets. Dat een website zoals Wikipedia hoog rankt in de organische zoekresultaten. Dit komt doordat hier van hoge kwaliteit content opstaat.
Schrijf voor mensen en niet voor robots
Schrijf artikelen voor mensen, en ga deze niet over optimaliseren voor Google. Zodat alleen een robot jouw content nog begrijpt. Natuurlijk is het belangrijk om aan SEO te denken, en om deze aanpak toe te passen op je website. Maar maak vooral geen gebruik van "keyword stuffing"(overmatig gebruik van zoekwoorden). Want dat zal alleen maar tegen je werken, en wellicht krijg je zelfs een penalty van Google. Waardoor je helemaal niet meer gaat ranken in de zoekresultaten.
Lees hier meer over het overmatig gebruik van zoekwoorden.
Website laten indexeren door zoekmachines
Meestal wordt je website automatisch wel opgepakt door zoekmachines, en geïndexeerd. Maar dit is niet altijd het geval. Zorg er dus altijd voor dat je bij zoekmachines zoals: Google, Bing en Yandex. Altijd handmatig je sitemap upload. Hierdoor weten de website crawlers hoe ze jouw pagina's kunnen bereiken, en tenslotte kunnen indexeren.
Onthoud: Hoe beter je website kan worden gevonden door crawlers, des te meer kans dat je pagina wordt geïndexeerd.
Backlinks naar jouw website
Backlinks van andere websites, een belangrijk onderdeel die de rankings van een pagina bepalen in Google. Zoals eerder besproken in dit artikel, is het belangrijk om te linken naar andere websites met relevante content. Maar het is ook van belang om backlinks te verkrijgen van andere websites, die linken naar jouw content. Als een pagina veel backlinks krijgt door andere websites. Is dit voor Google een teken dat deze pagina als belangrijk, of waardevol wordt beschouwd.
Wel is het van belang dat je backlinks krijgt van websites, die van hoge kwaliteit zijn, oftewel "relevant". Het is beter om twee backlinks te verkrijgen van websites van hoge kwaliteit. Dan duizend backlinks van websites die totaal niet relevant zijn. Dit zijn grote ranking factoren waar Google rekening mee houdt.
SEO WordPress Plugins
Gelukkig zijn er voor WordPress plugins beschikbaar die je zullen helpen met het verbeteren van je SEO.
Zoals Yoast SEO en All in One SEO Pack. Dit zijn de twee populaire SEO plugins voor WordPress. Beide plugins geven je suggesties over hoe je jouw pagina zou kunnen verbeteren voor SEO. Ook kun je hiermee eenvoudig de meta-beschrijving aanpassen voor elke pagina, en nog veel meer!
Op de website van Yoast, vind je enorm veel informatie over SEO die je goed kunt gebruiken, (Engelstalig). Maar dat zal voor de meesten geen enkel probleem zijn.
Ik hoop dat deze SEO Tips jou goed van pas komen! Laat een reactie achter in de comments wat jij er van vind!
Meer weten over SEO?
Wil je meer leren over SEO? Dan is het boek Doelgerichte SEO iets voor jou!